آشنایی با اصول اصلی برنامهنویسی شیءگرا (Object-Oriented Programming - OOP) اساسی است برای هر برنامهنویس. در OOP، نرمافزار به صورت اشیاء (Objects) سازماندهی میشود که هر کدام دارای ویژگیها (Properties) و رفتارها (Behaviors) خاص خود هستند. اصول اصلی OOP عبارتند از:
1. کلاسها و اشیاء (Classes and Objects):
- کلاسها تعریفکننده اشیاء هستند. هر کلاس ویژگیها و متدها (Method) را تعریف میکند.
- اشیاء نمونههایی از کلاسها هستند و دارای وضعیت (State) و رفتار مشخصی هستند.
2. انکاپسولیشن (Encapsulation):
- انکاپسولیشن به معنای پنهانکردن جزئیات داخلی یک کلاس از بیرون است.شی گرایی
- ویژگیها و متدها میتوانند به صورت private، protected و public تعریف شوند تا دسترسی به آنها محدود گردد.
3. ارثبری (Inheritance):
- ارثبری به این معناست که یک کلاس میتواند ویژگیها و متدهای یک کلاس دیگر را به ارث ببرد.
- این اصل به ایجاد ساختارهای سلسلهمراتبی از کلاسها کمک میکند.
4. پلیمورفیسم (Polymorphism):
- پلیمورفیسم به این معناست که اشیاء از کلاسهای مختلف میتوانند به یک متد یا ویژگی به صورت متفاوت پاسخ دهند.
- این اصل امکان استفاده از اشیاء با رفتارهای متنوع را فراهم میکند.
5. ابسترهسازی (Abstraction):
- ابسترهسازی به معنا کاهش یک موضوع پیچیده به یک مدل سادهتر است.
- این اصل به برنامهنویسان کمک میکند تا تنها جزئیات مهم و مورد نیاز را در نظر بگیرند.
6. ترکیب (Composition):
- ترکیب به این معناست که یک کلاس میتواند شیئی از یک کلاس دیگر به عنوان یک ویژگی دریافت کند.
- این اصل امکان ایجاد روابط میان اشیاء را فراهم میکند.
اصول اصلی برنامهنویسی شیءگرا به برنامهنویسان کمک میکنند تا کدهای ساختارمندتری بنویسند، قابلتعمیرتر باشند و با مواد مختلف دیگر ترکیب شوند. این اصول مهمی هستند تا بهبود قابلیتهای توسعهپذیری و نگهداری نرمافزارها را امکانپذیر کنند. شی گرایی پی اچ پی
:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0